mandag den 28. oktober 2013

Rekfleksion over læring

Arbejdet med læringsmål

28-10-2013

Nu er jeg halvvejs i min 3. praktik og derfor syntes jeg det var tid til at reflektere over hvordan det gik med mine læringsmål.

Jeg ønskede at forså forskellen mellem vores og deres børnesyn, hvilket jeg er i fuld gang med da, jeg er ved at skrive min øvelse to om netop dette emne. Tanzania er nok mere danmark i 50'erne og på nogle punkter længere tilbage, hvis man skal sammenligne med danmark. Børn skal bevise de kan overleve, de skal have respekt for alle voksne, de skal gøre som der bliver sagt, ellers kan de voksne afstraffe dem. Men uddyber i øvelse 2.

jeg har planlagt at udføre min linjefags projekt i den kommende uge, da vores socialrådgiver endelig er kommet tilbage, efter at have været syg i et par uger, så nu har jeg muligheden for at kunne tale med hende om min tanker bag forløbet og hun kan hjælpe mig med at tale med børnene om det. Forløbet går i korte træk ud på at jeg har 5 engangskamera, som jeg udlevere til børnene. De får så at vide at de skal ta billeder af deres hverdag, det der gør dem glad, det der inspirere dem og det der betyder noget for dem.

Jeg arbejder daglig med at prøve at lære swahilli, har dog fundet ud af det ikke falder mig så let. Vores lære er sat til at føde om to uger, så hun har ikke rigtig været tilstede, til at kunne undervise. Heldigvis bor vi hos en lokal familie og arbejder med de lokale, så vi høre swahili hele tiden og lære hele tiden nye ting.

I forhold til Unicef projektet, ville jeg gerne forsøge at dele min pædagogiske viden og faglighed. Dette havde jeg tænkt skulle forgå på et ugenligt møde, men det er bare ikke noget der er lige til at arrangere. Men jeg har i stedet, sammen med sara reflekterede over, vores samtaler med Maria og socialrådgiveren og de hjemmebesøg vi har været på. Vi fandt faktisk frem til at vi er blevet med bedre til at spørge ind til både socialrådgiveren og familierne når vi er til møder og hjemmebesøg og har derved fået delt vores faglighed og pædagogisk viden alligevel.

Ved at arbejde med unicef projektet, har jeg fået en større forståelse af min profession. Når vi har været på hjemmebesøg og arbejdet med børnen på kcc, har der været en socialrådgiver og andre involverede i projektet, men når vi har været der, er det os der kommer med det pædagogiske. Det er os der taler børnenes sag. Der er elementer af pædagogik, men man kan tydeligt se det pædagogiske arbejde mangler, i arbejdet med børnene.

For at forsøge at få brugt aktiviteter, til at danne relationer, har sara og jeg, lavet et par bevægelses lege med nursery klassen. Jeg kommet ligeledes til at bruge min linjefags forløb, som relations dannende aktivit.


Jeg føler at jeg er godt med og allerede er kommet rundt om alle mine læringsmål.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar