Arbejdet med læringsmål
28-10-2013
Nu er jeg halvvejs i min 3. praktik og
derfor syntes jeg det var tid til at reflektere over hvordan det gik
med mine læringsmål.
Jeg ønskede at forså forskellen
mellem vores og deres børnesyn, hvilket jeg er i fuld gang med da,
jeg er ved at skrive min øvelse to om netop dette emne. Tanzania er
nok mere danmark i 50'erne og på nogle punkter længere tilbage,
hvis man skal sammenligne med danmark. Børn skal bevise de kan
overleve, de skal have respekt for alle voksne, de skal gøre som der
bliver sagt, ellers kan de voksne afstraffe dem. Men uddyber i øvelse
2.
jeg har planlagt at udføre min
linjefags projekt i den kommende uge, da vores socialrådgiver
endelig er kommet tilbage, efter at have været syg i et par uger, så
nu har jeg muligheden for at kunne tale med hende om min tanker bag
forløbet og hun kan hjælpe mig med at tale med børnene om det.
Forløbet går i korte træk ud på at jeg har 5 engangskamera, som
jeg udlevere til børnene. De får så at vide at de skal ta billeder
af deres hverdag, det der gør dem glad, det der inspirere dem og det
der betyder noget for dem.
Jeg arbejder daglig med at prøve at
lære swahilli, har dog fundet ud af det ikke falder mig så let.
Vores lære er sat til at føde om to uger, så hun har ikke rigtig
været tilstede, til at kunne undervise. Heldigvis bor vi hos en
lokal familie og arbejder med de lokale, så vi høre swahili hele
tiden og lære hele tiden nye ting.
I forhold til Unicef projektet, ville
jeg gerne forsøge at dele min pædagogiske viden og faglighed. Dette
havde jeg tænkt skulle forgå på et ugenligt møde, men det er bare
ikke noget der er lige til at arrangere. Men jeg har i stedet, sammen
med sara reflekterede over, vores samtaler med Maria og
socialrådgiveren og de hjemmebesøg vi har været på. Vi fandt
faktisk frem til at vi er blevet med bedre til at spørge ind til
både socialrådgiveren og familierne når vi er til møder og
hjemmebesøg og har derved fået delt vores faglighed og pædagogisk
viden alligevel.
Ved at arbejde med unicef projektet,
har jeg fået en større forståelse af min profession. Når vi har
været på hjemmebesøg og arbejdet med børnen på kcc, har der
været en socialrådgiver og andre involverede i projektet, men når
vi har været der, er det os der kommer med det pædagogiske. Det er
os der taler børnenes sag. Der er elementer af pædagogik, men man
kan tydeligt se det pædagogiske arbejde mangler, i arbejdet med
børnene.
For at forsøge at få brugt
aktiviteter, til at danne relationer, har sara og jeg, lavet et par
bevægelses lege med nursery klassen. Jeg kommet ligeledes til at
bruge min linjefags forløb, som relations dannende aktivit.
Jeg føler at jeg er godt med og
allerede er kommet rundt om alle mine læringsmål.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar